MUSEUM VAN DE PAPIERKNIPKUNST
Juni 2026 t/m maart 2027
Onderdeel van ‘Schatten van Drenthe‘
Vier dagen verbleef ik in een klein Drents museum in Westerbork: het Museum van Papierknipkunst. Een kniptafel met knippende knipsters vormt er het kloppende hart van een indrukwekkende collectie die teruggaat tot 1600.
Tussen gesprekken, observaties en knipmomenten aan die tafel werd me steeds duidelijker: het erfgoed schuilt niet alleen in de geconserveerde kunstwerken, maar ook in de handeling zelf — het knippen, oefenen, doorgeven van een vaardigheid.
De kniptafel is een levend archief. Samen met de collectie houdt zij deze kunstvorm in leven.
Dat brengt me bij een vraag die me niet meer loslaat: hoe zou een tentoonstelling eruitzien waarin niet alleen de objecten, maar ook de handeling van het knippen centraal staat? En hoe geef je die handeling een hedendaagse vertaling, naast de historische collectie?
Vanuit die nieuwsgierigheid ga ik aan de slag met een nieuw werk voor het museum. Dit najaar volgen ook een open call met tentoonstelling en een workshop voor studenten van Minerva.
Meer informatie over het project: K&C Drenthe
museum van Papierknipkunst Westerbork

